1. Eenzaamheid oplossen.

 

Eenzaamheid kan een grote bijdrage leveren aan een depressie of angst. Ons oerinstinct staat nog ingesteld om te leven in een stam. In onze westerste wereld doen we steeds minder samen. Het is daarom aan te raden om weer meer sociaal te worden en meer in contact te komen met andere mensen, zodat jouw gevoel weer in de gaten heeft dat je iets deelt met iemand anders of een groep.

 

2. Nare ervaringen uit het verleden.

 

Hoe meer nare ervaringen je als kind hebt gehad, hoe groter het risico op neerslachtigheid of depressiviteit. Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school vinden daar vaak in hun huidige leven nog de gevolgen van. Maar ook zaken als de relatie met jouw ouders kan een grote impact hebben op het latere leven. Andere voorbeelden die vaak op latere leeftijd tot problemen kunnen leiden zijn: seksueel misbruik op jonge leeftijd, het gevoel dat je als kind niet welkom was, aan het lot overgelaten worden, een broer of zus die belangrijker waren in het gezin of altijd teveel moest presteren en onder druk staan. Met MindRelease kunnen we trauma’s uit het verleden herstellen. Het is logisch dat je in jouw huidige leven nog steeds met emoties uit het verleden geconfronteerd wordt want deze informatie staat op de “harde schijf” in jouw geheugen opgeslagen. Het is mogelijk om deze informatie te resetten, zodat je niet meer met jouw gedachten en emoties vanuit het verleden leeft.

 

3. Zit depressiviteit in jouw familie?

 

Als depressief zijn in jouw familie zit heb ik goed nieuws. Jouw genen kunnen de gevoeligheid voor een depressie verhogen, maar ze zijn niet de oorzaak van de depressie. Jouw hersenen veranderen als je depressief bent en ze veranderen opnieuw als jij eruit komt. Dus als je denkt dat je gevoeliger bent voor een depressie vanwege jouw familie, dan zul je dit ook gaan voelen. Door anders te gaan denken, zal het gevoel anders worden en verandert jouw lichamelijke toestand zodat jij niet depressief zult worden.

 

4. Ben jij een natuur- of een stadsmens?

 

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat psychische problemen in de steden ernstiger zijn dan op het platteland. Als we depressief zijn dan hebben we het gevoel dat alles om onszelf draait. Ga eens wandelen, de natuur in. Je zult merken dat als je in de natuur loopt, je een onderdeel van deze wereld bent en hoe mooi de wereld en de natuur in elkaar zit. De frisse lucht, de omgeving is de natuurlijke therapeut.

 

5. Ben jij tevreden met jouw werk?

 

Veel mensen hebben een hypotheek of schulden en zitten daardoor gevangen in hun werk. Ik noem die mensen de nieuwe slaven van het westen. We willen met alles mee doen en eigenlijk leveren we een stukje vrijheid hiervoor in. Heb je geen passie meer voor jouw werk of is jouw werk geestdodend. Vraag je dan eens af wat belangrijker is: jouw gezondheid of een slaaf zijn van het systeem. Bevrijd je door eens na te denken wat je echt wilt of zoek een levenscoach om samen aan de slag te gaan om weer werkvreugde te krijgen. 

 

6. Voel jij je gelijkwaardig.

 

Zolang de mensheid bestaat worden er hiërarchieën gebouwd. Dit is een systeem gebouwd op vernedering en het in stand houden ervan. Kijk maar eens in India, daar heb je het kasten systeem. Dat is een systeem wat er voor zorgt dat er rangen en standen zijn al vanaf het moment dat je wordt geboren. In welke familie je geboren wordt bepaald direct in welke stand je terecht komt en hier zit je ook je hele leven aan vast. Je moet je eens voorstellen dat je geboren wordt als onaanraakbare. Wie verzint er nu zoiets, dan wordt je als vuil gezien door de maatschappij al vanaf het moment dat je geboren wordt. Hier in het westen krijgen veel mensen een depressie door zogenaamde status angst. Hierdoor voel je je vaak down en maak je je klein t.o.v. andere mensen waarvan jij denkt dat ze een hogere status hebben. Je zegt eigenlijk zonder woorden “jullie hebben me al verslagen”, “ik voel me klein, ik ben minder”. Zie jezelf als een mooi persoon en weet dat we allemaal een zijn.

 

7. Gebruik jouw voorstellingsvermogen.

 

We hebben allemaal de kracht om te denken en om ons zaken voor te stellen. Als je in de ochtend op staat en je begint te denken over jouw problemen en zorgen, dan zorg je ervoor dat jouw hersenen er een soort gewoonte van maken om in zorgen te leven. Jouw brein maakt er als het ware elke ochtend een opname van de zorgen en de problemen. Dus het is belangrijk om elke ochtend als je wakker wordt jouw gedachten direct in de positiviteit te zetten. Zodat op een gegeven moment jouw brein hier een gewoonte van gaat maken. Een beeld van een positieve toekomst werkt beschermend tegen een depressie.