5 manieren voor meer rust in je hoofd

  • Waar gaat jouw aandacht naar toe? Ben je altijd met je telefoon bezig? Of ben je nu al een hele tijd doelloos door facebook aan het scrollen? Schrijf eens op je dominante duim het woord Aandacht, zodat je dit woord steeds ziet en maak een bewuste keuze. Ben je nu echt met je telefoon bezig of verveel je je gewoon. Zo leer je deze impuls te beheersen. Ga eens iets anders doen.
  • Let op werkwoorden.Iedereen heeft werkwoorden die hij of zij het vaakst gebruikt. Wat wil dit zeggen over onze toestand? Moeten-Dreigen-Vermijden-Horen, dan zit je in je hoofd in het gevaar systeem. Streven-Verwachten-Willen, dan zit je hoofd in de jachtstand. Gunnen-Hoeven-Mogen, dan zit je in je hoofd in het zorgsysteem. Stel je zit in het gevaarsysteem, dan hoef je alleen maar je werkwoorden te veranderen in het zorgsysteem en je zult je anders gaan voelen.
  • Heb jij ook het stemmetje dat telkens tegen jezelf praat?Dit stemmetje bepaalt de kracht van je zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat als mensen tegen zichzelf zeggen “Ik ganiet roken” dat 80% het vol hield. Als mensen tegen zichzelf zeggen “Ik magniet roken” dan hield maar 10% het vol. Dit geld ook voor snoepen, afvallen enz… Dus als je jezelf bestraffend toespreekt dan werkt het averechts.
  • Hou van jezelf.Als je meer compassie met jezelf hebt, dan sta je sterker bij tegenslag en presteer je beter. Je moet naar jezelf leren kijken: “je bent goed zoals je bent, zonder aan bepaalde voorwaarden te moeten voldoen”, dit geeft enorme rust en het zorgsysteem wordt direct in werking gesteld. Je verliest dan geen energie door je anders voor te doen dan wie je bent en je bent dan ook niet bang om fouten te maken. Je kunt pas liefde aan een ander geven als je eerst van jezelf houd.
  • Wees dankbaar.Bij veel mensen is het gras bij de buren groener als bij hunzelf. Wees dankbaar voor alles wat je hebt. Dus schijn als een zaklamp elke dag op alles wat je hebt in je leven, maar wat je niet direct ziet doordat het zo normaal is geworden. Je ziet pas hoe belangrijk gezondheid is als je ziek wordt. Je ziet pas hoe belangrijk je naasten zijn als ze wegvallen. Kijk je partner eens recht in hem of haar ogen aan en zeg hoe blij je met hem of haar bent.